„Świat widziany dłońmi” - Światowy Dzień Braille’a
W rokuW roku szkolnym 2022/23 bierzemy udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjno-Społecznym „Każdy inny – wszyscy równi”, którego celem jest uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Tym razem nasi uczniowie włączyli się w obchody Światowego Dnia Braille’a. Święto to zostało ustanowione w 2019 roku z inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych i obchodzone jest 4 stycznia - w rocznicę urodzin Louisa Braille’a – twórcy pisma, które pomaga osobom z dysfunkcją wzroku „odczytać świat”.
W rokuJak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), na całym świecie jest około 39 milionów osób niewidomych, a 253 milionów ma schorzenia wzroku. Dzięki alfabetowi Braille’a mogą one czytać i pisać, poznawać świat nauki, techniki oraz rozwijać swoje zainteresowania i talenty. W ten sposób zyskują namiastkę życia bez ograniczeń spowodowanych niepełnosprawnością. Uczniowie podczas zajęć tematycznych poznali tajniki systemu pisma dotykowego (pismo złożone jest ze znaków, które są połączeniem sześciu wypukłych punktów, rozmieszczonych w dwóch kolumnach. W każdej z nich znajdują się trzy punkty; ich kombinacja umożliwia ułożenie sześćdziesięciu czterech znaków). Następnie próbowali swoich sił w tworzeniu i odczytywaniu tekstów zapisanych alfabetem Braille’a. Ochotnicy mogli również przekonać się, co czują osoby niewidome. Za pomocą technik dramowych, koncentrujących się na zmyśle dotyku, poznawali świat bez użycia zmysłu wzroku.
W rokuZajęcia były doskonałą okazją do rozmowy o trudnościach, jakie spotykają osoby niewidome w życiu codziennym, ustalenia sposobów pomocy oraz uwrażliwienia na obecność i potrzeby osób z niepełnosprawnością. W wielu osobach wywołały refleksję na temat własnego funkcjonowania - tendencję do narzekania mimo braku ograniczeń i możliwości cieszenia się pełną sprawnością.
red. i fot. Małgorzata Łabuz, Grażyna Miśkowiec