Zespół Szkoły i Przedszkola

w Mszanie Górnej

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji - "Przełamujemy bariery"

W dniach od 3 do 9 października w naszej szkole obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Tegoroczna edycja odbywała się pod hasłem „Przełamujemy bariery”. Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji ma na celu popularyzowanie wiedzy na temat dysleksji  rozwojowej, dzięki czemu będzie możliwe  dostrzeżenie w porę objawów ryzyka dysleksji, wczesna diagnoza i właściwie realizowanie pomocy terapeutycznej.          

dniach Podczas tegorocznych obchodów uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat dysleksji rozwojowej, mogli bliżej poznać rodzaje dysleksji oraz jej wpływ na życie codzienne człowieka. W holu głównym przygotowano gazetkę tematyczną, dzięki której uczniom zostały przybliżone sylwetki słynnych dyslektyków oraz ciekawostki na ich temat. W klasach nauczyciele organizowali szereg aktywności, które umożliwiły, dzieciom praktyczne przyswojenie tego tematu.W ramach obchodów ETŚD zorganizowaliśmy akcję „Starsi czytają młodszym”, podczas której uczniowie klas V-VIII czytali wybrane bajki, baśnie i wiersze przedszkolakom. Wykorzystując technologię komputerową (Quzziz), uczniowie klasy IV brali udział w Drużynowych Potyczkach Ortograficznych.Na półkach bibliotecznych wyeksponowano książki ułatwiające naukę czytania i pisania. Podczas wybranych lekcji języka polskiego oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywały się gry i zabawy ortograficzne. Uczniowie rysowali piktogramy ortograficzne, pisali dyktanda z lukami oraz otrzymali sklernotki ortograficzne.Uczniowie klasy 7 obejrzeli film pt. „Dysleksja pod kontrolą - Metoda Davisa – Dar dysleksji”, z którego dowiedzieli się, na czym polega metoda korekcji dysleksji Davisa oraz co się dzieje w mózgu dyslektyka np. podczas czytania. Film w sposób zrozumiały i zwięzły pozwolił zrozumieć uczniom, czym jest dysleksja. Metoda Davisa pozwala opanować dysleksję i trzymać ją pod kontrolą. Poza tym łamaliśmy mity na temat dysleksji, aby już nikt nie myślał, że osoba z dysleksją to „zdolny leń”. Hasło PRZEŁAMUJEMY BARIERY w tych dniach było spajające naszą społeczność szkolną.

dniach Wszystkie działania miały na celu propagowanie wiedzy na temat specyficznych trudności w uczeniu się oraz integrowanie społeczności szkolnej i uwrażliwianie na potrzeby uczniów. Mamy nadzieję, że nie tylko w te szczególne dni uczniowie z dysleksją mogą liczyć na nauczycieli i swoich rodziców.


red. i fot. E. Płachczyńska-Struś, M. Malarz

Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię.